5 Aralık 2010 Pazar

Çalma Listesi



Ne zamandır yapmak istediğim bir şeydi bu çalma listesi. Değişik başlıklarda listeler oluşturabilirim diye düşünüyordum, başlangıç biraz ağır oldu. "Ağır Abiler" dedik aradan iki şarkıda biz iteledik, zamanında çeşitli insanlarla yaptığımız daha önce bir yerde paylaşılmamış olan şarkılar.

Listenin çoğunluğuna iskandinavlar hakim oldu, bu güzel de oldu. Ketil Bjornstad, Nik Bartsch türünün nadir örneği olan çok tehlikeli piyanistlerdir. Boşuna dememişler 'Nordic art is dangerous, it compresses all its power inside ourselves.'" Bartsch görece daha genç. Ronin diye kendi grubu var bu adam albümünde şarkılara isim koymamış hepsine "modül" demiş. Bir şarkı yaparsınız eğer şarkıda sözler yoksa ismi koymak bir beladır benim için aslında hiç bir ismi olmasın diye düşünürüm çünkü kelimelerle anlatsam o zaman yazardım anlatamamışım ki çalmışım diye düşünürdüm işte zamanında bileydim ya da düşüneydim bunu ben de aynı şeyi yapardım ama şimdi kopya çekemem.

Terje Rypdal İstanbul CRR'de de zamanında konser vermiş bir gitaristtir yine İskandinavdır (Norveç) bunu taa zamanında tanıma fırsatımız oldu alakasız bir mp3 cd sinden çıkmıştı. "bu nedir yahu" olduk anlamamız çok uzun zamanlar almıştı o vakitlerde. Böyle bir ton ve Fender Stratocaster (3 tekli manyetik/ 3 single coils) ile bu camiyada takılan bir abimiz daha yoktur. Terje Rypdal'ın en popüler çalışması o meşhur Al Pacino'lu Robert Deniro'lu "The Heat" filmi için yaptığı film müziğidir. Filmi izleyen çok az kişinin dikkatini çekmesine sebebiyet vermiştir. Filmi izleyen 100 kişiye sorsak biri bile bilmez : ) Bu adamın bu ağırlığı nerden geliyor, nasıl alıp bizi başka bir yere ışınlıyor? diye çok düşündüm. Sanırım bu gitara dokunuşunda ve destansı tonunda gizli. Konu Terje Rypdal oldu mu her şey epik bir İskandinav efsanesine dönüyor. Bu listede yer vermediğimiz Jan Garbarek'in yakın kankası olan çok saygıdeğer abimiz hakkında daha sonra belki daha çok şey diyebiliriz. Soru: Perv Ulv kimdir ve nerden dönüyor? çok sağlam döndüğü kesin...

Erik Satie Fransız klasik müzik bestecisi. Aslında muazzam neşeli, esprili bir adam peki Gymnopedie'ler nerden çıkmış, bu şarkıyı bir çok kişi "Dinner with Andre" filminden bilir. Üç tane Gymnopedie'si var Satie'nin. Bunların hepsi valzdir ve çok vurucudur. Hayatımda hiç binmediğim trambolin üzerinde yavaş çekim uçtuğumu düşünürüm bunları dinlediğimde.

Yanni. Genelde Yanni'yi bilmeyen yoktur. Bir ara Kanal D ve NTV haber bülteni ve hava durumları jenerik müziklerinde çok kullanıyordu. Onun içindir ki insan Yanni'yi dinlerken "Marmara parçalı bulutlu 12/22" ya da "İyi akşam sayın izleyiciler" diyesi geliyor tabi "fade out" la kesmemiz lazım şarkıyı. Bu şarkı Yanni'nin eski bir albümünde yer alan Nostalgia isimli nostaljik bir şarkısı ama 2006 yılında şarkının varyasyonlu devamını çekmişler ve bir konserde çalmış gerçekten çok hoş olmuş. Yanni bir çok konserinde "Gypsy" bir keman ve sağlam bir fagot'la destek alıyor burda da bu desteği esirgememiş. Kendi kendine müzik öğrenmiş, normal tarih okumuş bir adam ama bu melodiye +10 yıl sonra gidipte bir şeyler ekleyebilmesi beni çok şaşırtıyor.

Chopin (Şopen) romantik dönemin veremden ölmüş ve hayatına ölümü bu kadar yakışabilen! acılar içersinde kıvranan tipik bir romantik sanatçı. Bunu da son yıllarda hakkını Nokia telefon zillerinde veriyoruz. Bildiğimiz cenaze marşı da Chopin'indir (Hadi yazdık o kadar biraz da bilgi olsun) ama benim asıl ilgimi çeken Chopin'in Nocturne'leridir. Nocturne kelimesi "night" (gece)den gelir. Bunlar gece müziğidir. Özellikle minör olan Nocturne'ler çok vurucudur. Başka nocturne besteleyen besteciler tabi ki olmuştur ama Chopin'in yeri ayrı be dostlar. Bunun içinde bakınız The Pianist filminin fillm müzikleri. Çalan kişi de meşhur bir piyanist çok bilgim yok muhterem hakkında ama bugün hala Polonya'lı Chopin'in çalma yarışmaları var biliyoruz uluslararası alanda. Bir de bu adamın olağanüstü piyano teknikleri uyguladığı etüdleri vardır ki bunları da dediğim gibi Nokia telefonları zil olarak kullanıyor. Romantik besteci diminué'ler kromatik geçişler hiç bir nota boşa gitmemiş. Abi hakkında konuşmak bize düşmez.

Şimdilik yazmak sıkıldığım için bırakıyorum sonra bu kaydı tekrar düzenleyebiliriz di mi?

-evet.

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder